En torsdag

Sitter och slurpar på mitt gröna te med honung.
Det snöar ute och känns nästan lite "juligt". Mysigt.
Chelsea ligger spritt språngande naken i sitt gym och pratar med sina leksaker.
Den FÖRBENADE (jo, det va medvetet stavat så) förkylningen sitter i som 17 och jag är trött på att den inte verkar vilja släppa sitt grepp! :-(((

Igår var det min 3:e dag på iaido-träningen och det var som vanligt jättekul! Igår fick jag lära mig min första kata! Lite info: ZNKR Iai (japanska kendoförbundets iaido) är en relativt modern uppsättning kata. Med sina totalt 12 kator är det tänkt att fungera som första steg för de som tränar iaido. Igår fick jag alltså lära mig första katan "Mae" som betyder "framåt". Den går till på följande sätt:  
Du sitter i seiza (på knä)  med en motståndare sittandes framför dig, mot dig. När du uppfattar att motståndaren ska anfalla så drar du ditt svärd horisontellt över ögonen. Därefter avslutar du med ett stort hugg som går ner till naveln. 
"Svinget" med svärdet man gör från vänster sida till höger sida är för att få bort blodet från svärdet.
Kolla in videon nedan för att se självaste utförandet.  



Allting ser så lätt ut men det är en otrolig teknik! En miljard olika små detaljer som måste vara korrekta för att få det att fungera! Att hålla svärdet i ett rätt grepp t. ex är bara det en konst! Kolla hur den här mannen greppar svärdet. Sedan är det jättenoga med rätta vinklar och att jobba med rätt muskler, raka handleder och en miljard massa viktiga saker som måste övas in. Nu har jag bara tränat 3 ggr men det är redan så mycket att tänka på!

Idag har jag väl egentligen inga direkta planer... funtar på att bege mig till akis med min beställning. Måste dessutom åka och inhandla Chelseas favvonappar då hennes sista kom bort igår när vi var ute. Ja, det é väl allt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Ordet är ditt:

Trackback
RSS 2.0